Wei is een documentaire van Ruud Lenssen waarin hij het dementie- en mantelzorgtraject van zijn ouders vastlegt. Vader Jac heeft zijn eigen paradijsje gecreëerd: een hectare natuurgrond met paarden, kippen en moestuin. De wei is zijn levenswerk en Jac is vastberaden ervoor te blijven zorgen. Juist nu bij hem dementie is geconstateerd. De natuur en zijn dieren geven Jac troost en houvast in een steeds verwarrender bestaan. Moeder Ria ziet Jac’s achteruitgang met lede ogen aan. De zorgen voor haar man worden groter en ze moet steeds meer van haar eigen leven opgeven. Haar gevoelens van liefde en zorgzaamheid slaan regelmatig om in frustratie en eenzaamheid. Desondanks wil ze Jac thuis verzorgen, zo lang het kan. Maar terwijl Jac probeert vast te houden aan zijn paradijs komt een onvermijdelijk afscheid dichterbij. Wei is niet alleen een film over dementie en mantelzorg, maar tevens een liefdevol verhaal over de vergankelijkheid van het leven.
Jade woont samen met haar 2-jarige dochter bij haar moeder in een arbeiderswijk in Londen. In de bloei van haar leven heeft een wraakactie van haar ex haar achtergelaten met blijvende littekens. Het bruisende nachtleven was voor Jade en haar vriendinnen een wekelijks hoogtepunt, maar tegenwoordig wordt ze in clubs geconfronteerd met starende blikken. Hierdoor wordt ze gedwongen een herdefinitie van schoonheid te vinden. Ondanks alle pijnlijke ervaringen laat Jade zich niet uit het veld slaan en neemt ze het besluit om de weg naar zichzelf en haar dochter terug te vinden.
Dirty God is het Engelstalige debuut van de Nederlandse regisseur Sacha Polak. Voor de hoofdrol van Jade castte ze de 22-jarige Vicky Knight, die indruk maakt als debuterend actrice. Knight liep zelf als kind ernstige brandwonden op en werkte mee aan de film met een uitgesproken missie: “Met de film wil ik aan iedereen laten zien dat er een leven is na brandwonden, een leven dat uit meer bestaat dan alleen operaties.”
De ooit succesvolle striptekenares Marie Wankelmut woont op de Amsterdamse wallen. Drankzuchtig en als een ongeleid projectiel belandt ze tegenwoordig van het ene conflict in het andere. Een gruwelijk ontnuchterende gebeurtenis bij haar directe buren dwingt haar om in actie te komen en het roer om te gooien.
Drie jonge vrienden worden met vallen en opstaan volwassen tijdens hun studententijd in Amsterdam. Een plotselinge dood binnen de vriendengroep zet daarbij alles op scherp. In deze turbulente periode proberen zij los te komen van hun ouders en achtergrond, ervaren wat de betekenis is van vriendschap en ontdekken wie ze werkelijk zijn.
Doof Kind schetst een ontroerend portret van de aanstekelijke dove Tobias die zijn draai heeft gevonden in het leven en zichzelf bepaald niet zielig vindt. Door het gebruik van familiefilmpjes zien we hoe Tobias opgroeit. Hij onderhoudt een innige relatie met zijn iets oudere, horende broer, Joachim. Samen blikken ze terug op hun jeugd.
Communicatie met de horende wereld is moeizaam, maar Tobias’ verblijf op Gallaudet University in Washington D.C. – de enige dovenuniversiteit ter wereld – voelt paradijselijk aan. De film laat zien hoe een handicap zomaar in een rijke cultuur kan veranderen en andersom. Tobias weet die twee werelden slim met elkaar te verbinden: als docent Nederlandse Gebarentaal leert hij horende studenten zijn taal en cultuur kennen. De onvoorwaardelijke acceptatie van zijn doofheid biedt gelegenheid tot het aan de orde stellen van allerhande vragen, die variëren van de problemen van het grootbrengen van een doof kind en de effecten daarvan op de overige gezinsleden tot aan de soms absurde gevolgen van een gehandicaptenstatus.
Doof Kind is de winnaar van de publieksprijs IDFA 2017.
Roos is op bezoek bij haar moeder Louise in Noorwegen om de verjaardag van halfbroertje Bengt te vieren. Het welkom is niet al te hartelijk. Bengt is boos omdat Roos een lange tijd weg is geweest en de verhouding tussen Roos en Louise is sinds jaar en dag stekelig. Met Bengt is het snel bijgelegd, maar bij Louise ligt het een stuk moeilijker. Ze is echter vastbesloten om haar moeder te bereiken. Het bezoek van Roos heeft dit keer namelijk nog een reden. Ze is bij haar familie om te vertellen dat ze ongeneeslijk ziek, waardoor dit de laatste kans op verzoening met haar moeder is.
In het Zuid-Afrika van 1963, waar de onvrede tegen de ongelijkheid groeit, worden op een middag in het dorpje Rivonia bij een inval de kopstukken van het ANC opgepakt. Aan deze groep wordt een negende lid, dat al eerder gevangen genomen was toegevoegd: Nelson Mandela. Er is het blanke regime veel aan gelegen om de groep als voorbeeld te stellen en tot de doodstraf veroordeeld te krijgen. Gerespecteerd advocaat Bram Fischer neemt hun verdediging op zich. Wat het regime niet weet is dat Fischer eigenlijk de tiende verdachte had moeten zijn. Dat is de start van een proces waarin Bram Fischer heikele paden bewandelt. Wanneer de geheime politie gaandeweg Bram Fischers dubbelrol ontdekt, komt hij voor een moreel dilemma te staan: verkiest hij de verdediging van zijn cliënten boven zijn eigen veiligheid en dat van zijn gezin?
Deze film beschikt over Engelstalige audiodescriptie.
Home vertelt het verhaal van Kevin, een 16-jarige puber die net vrijkomt uit een gesloten instelling. Aangezien thuis wonen geen optie meer is, zoekt en vindt hij onderdak bij zijn tante en haar gezin. Hij probeert zijn leven opnieuw op de rails te krijgen, maar worstelt om op het rechte pad te blijven. De film focust op een generatieconflict en de tweestrijd bij jong-volwassenen, met ouderliefde, vrijheid, loyaliteit, verraad en geweld als thema's.